Aditiva Motul - špičková kvalita za přijatelnou cenu!

Aditiva Motul - špičková kvalita za přijatelnou cenu!

Vyzpovídali jsme Lukáše Bělína, Business Development Managera, o letošních novinkách!

Jaké jsou novinky MOTUL v rámci letošního roku?

V současné době nabízíme kompletní sortiment olejů a maziv pro vozy všech generací. Doplnili jsme sortiment o řadu maziv určenou pro nejnovější motory v rámci emisních norem Euro6 i s výhledem norem Euro7. V roce 2017 jsme uvolnili na trh ucelenou řadu olejů pro hybridní motory HYBRID RANGE a nyní i kompletní řadu aditivačních prostředků s názvem MOTUL NEW ADDITIVE RANGE.

V čem je řada nových aditiv zajímavá pro uživatelé a motoristy?

Jedná se o aditivační prostředky určené do paliv, olejů a na údržbu různých dílů jako je chladicí systém, převodovka, ventilový rozvod. Díky naší mnoholeté práci ve vývoji a zejména spoluprací s řadou závodních teamů v motorsportu mají tak produkty špičkovou kvalitu a cenově jsou příznivé.

Kde se dají produkty MOTUL zakoupit?

příznivé Naši distribuční síť jsme v Čechách a Slovensku rozšířili během posledních 2 let a uživatelé mohou produkty koupit u autorizovaných distributorů, např. Inter Cars Česká republika s.r.o., a v servisech MOTUL. Informace jsou dostupné v kontaktech na stránkách www.motul.cz.

Jaké aditivum by jste doporučil pro nadcházející období našim čtenářům?

Během několika měsíců jsme provedli řadu kvalifikovaných testů na vozidlech s různým nájezdem kilometrů v součinnosti s měřicí technikou a stanicemi technické kontroly. Výsledky zejména u benzínových motorů s přímým vstřikování paliva (GDI) a naftových motorů vybavených filtrem pevných částic (DPF) vykázaly měřitelné a jasné výsledky. To jen potvrzuje, že dnes už někteří výrobci motorů oficiálně doporučují čisticí aditiva pro palivové soustavy jako prevenci uživatelům vozů.

Filtry pevných částic jsou ve vozidlech používané necelých 20 let, vozidla mladší jak 10 let mají v případě dieselu tyto filtry povinně. Po několika letech provozu a praxe již víme, že v případě prevence a péče ze strany uživatele vydrží filtr pevných částic bez i nájezd až kolem 400 000 km. Většina motoristů už také pochopila, že za spoustu potíží nemůže filtr sám, ale mnohdy kvalita samotného paliva, špatná kondice motoru v rámci sladění vstřikování, různé závady čidel a sensorů, použití nevhodného a mnohdy vysoce aditivovaného oleje konvenčního složení, který v daném mototu nemá co dělat. Vlivem těchto faktorů pak dochází k předčasnému zanášení tohoto foltru a výsledkem je omezení výkonu motoru a nevyhovující emice.

I přesto, že se ještě před pár lety cena filtru DPF u ojetin téměř blížila zbytkové ceně auta, došlo v posledních letech ke snížení ceny filtrů, Ty se dají v průběhu času (mimo vlastní regeneraci) šistit ve specializovaných servisech, tlakovým čištěním (jako je např. čištění technologie Advanpure) nebo pomoci správnému chodu filtru i preventivně a to velmi jednoduchou metodou aplikace k tomu určeného aditiva do nafty.

Jako účinné v rámci prevence se ukázalo aditivum DPF Clean (300 ml), tedy aditivum určené na podporu čištění filtrů pevných částic u naftových motorů. Aditivum se přidá do nafty (300 ml na nádrž 60ltr). Toto aditivum tak elegantně pomůže k pročištění filtru a to za zanedbatelnou cenu ve srovnání s náklady spojenými na výměnu filtru samotného.  Jedná se tak o vhodnou formu prevence, zejména pak pro vozy, které jezdí v městském provozu a s krátkými pojezdy, kdy nejsou podmínky vhodné pro regeneraci filtru tak jako tomu je v dálničním provozu. Doporučuji aplikaci 2 x po sobě po ujetí 5000 km. Pokud je již filtr poškozený (např. keramické mřížka či struktura je potrhaná s výskytem trhlin) nelze očekávat to, že dojde k „uzdravení“ již pohřbeného filtru.


V rámci splnění legislativních norem jako Euro 6.2  a blížicí se Euro 7 (2021) i zde začali výrobci motorů aplikovat do vozů vybavených přímým vstřikem benzínu filtry pevných částic (GPF = Gasoline particulate filter). Ikdyž vypadá filtr podobně jako DPF u vznětových motorů ve skutečnosti je způsob regenerace filtru jiný. Zatímco u dieselů bylo třeba jet po určitou dobu ustálenou rychlostí v režimu zatížení motoru, v případě benzinových agregátů naopak regeneraci GPF vyvolá jízda bez plynu, tedy režim brzdění motorem. Základním požadavkem je zajistit dostatek kyslíku přítomného ve výfukovém traktu.

Jak je to s benzínovými motory, mají stejné potíže?

Pokud se týče moderní technologie motorů vybavených přímým vstřikováním benzínu dochází zde k problematice spojené s tím, že je vstřikovací tryska umístěna přímo ve spalovací komoře a díky spalování od ultra chudých po bohaté směsi dochází k zanášení vlastního vstřikovače.

Jako skutečně velmi účinné se ukázalo aditivum MOTUL GDI Clean, tj. prostředek na prevenci vůči tvorbě úsad na tryských benzinových motorů s přímým vstřikováním.

 

Praktickou ukázku můžeme demonstrovat u řízeného testu aplikace MOTUL GDI Clean na vozu:

BMW 118 I, Build in 2009; nájezd: 133.380 km

Motorcode: N43 B16A Direct injection; Injectors Siemens VDO A2C9521220280

Motor vykazoval potíže s ustáleným chodem motoru a v určitých režimech značnou ztrátou výkonu.

Po demontáži byly zjištěny zanešené vstřikovače a endoskopem jsme zmonitorovali i spalovací komoru na všech čtyřech válcích. Následně byly vstřikovače namonotovány, aplikováno aditivum GDI Clean 300 ml do 60 ltr benzínu a vůz najel 415 km v kombinovaném režimu město, mimo město, dálnice. Následně byla provedena stejná kontrola. Výsledky jsou dokumentovány na fotografiích níže a to před a po aplikaci aditiva (vstřikovač a spalovací komora, píst motoru na 1. válci).

   

   

Mimo zcela patrné vyčištění vstřikovače, došlo ke znatelnému vyčištění pístní sekce (na všech válcích) a jako vedlejší pozitivní efekt i čištění zážehových svíček motoru, opět na všech válcích.

Před aplikací
Po aplikaci​​​​

Správné používání aditiv a přístup k prevenci vozu se strany uživatele tak může velmi elegantně a nízkonákladově zabezpečit správný chod motoru.

 

Rozhovor poskytl:

Ing. Lukáš Bělín

MOTUL Deutschland GmbH

www.motul.cz