Výměna palivového filtru: kdy a jak na to

Výměna palivového filtru: kdy a jak na to

Jak často měnit palivový filtr u benzínových a naftových motorů? Jak prodloužit jeho životnost? A jak na ucpaný filtr u dieselů? Vše se dozvíte v článku.

Víte, co všechno obnáší výměna palivového filtru?

Palivový filtr má za úkol zachytávat nečistoty, které by mohly poškodit palivový systém a motor. Pokud je filtr ucpaný nebo opotřebený, může to způsobit zvýšení spotřeby, ztrátu výkonu, nebo dokonce vážné poruchy. Proto je důležité vědět, jak se chová ucpaný palivový filtr u dieselů i jak často ho měnit, abyste se vyhnuli komplikacím.

Jak často měnit palivový filtr?

Obecně platí, že palivový filtr by se měl měnit každých 15 000 až 30 000 km, podle typu paliva, kvality paliva a stavu vozidla. Pokud jezdíte na benzín, můžete si dovolit delší intervaly, než když jezdíte na naftu. Nafta totiž obsahuje více nečistot a vody, které filtr zatěžují. Kvalita paliva se také liší podle místa, kde tankujete.

Nejlepší způsob, jak zjistit, kdy je potřeba vyměnit filtr, je sledovat chování vašeho auta. Pokud si u svého auta všimnete některých z následujících příznaků, je čas zajet do servisu:

zvýšená spotřeba paliva,

ztráta výkonu nebo zrychlení,

auto startuje špatně nebo nestartuje vůbec,

bliká kontrolka motoru,

cítíte zápach paliva.

Tip: Pokud chcete prodloužit životnost filtru, doporučujeme tankovat pouze kvalitní palivo a vyhnout se situacím, kdy je v nádrži paliva jen minimální množství. Zabráníte tím tomu, aby se do filtru dostaly usazeniny ze dna nádrže.

Ucpaný palivový filtr u dieselů

Pokud jezdíte na naftu, musíte si dát na stav filtru obzvláště pozor. Dieselové motory jsou citlivější na nečistoty, které mohou poškodit vstřikovače nebo turbodmychadlo, stejně jako na vodu v palivu. Ucpaný palivový filtr u dieselů může vést k vážným poruchám a jeho oprava je velmi nákladná.

Věděli jste, že: Voda v palivu může být způsobena kondenzací ve vzduchu nebo vlhkostí v nádrži. Voda snižuje mazací schopnost paliva a zvyšuje riziko koroze. Proto mají dieselové filtry speciální oddělovací systém, který odvádí vodu do sběrné nádoby. Tuto nádobu je třeba pravidelně kontrolovat a vyprazdňovat.

Pokud máte podezření, že máte u svého naftového motoru ucpaný palivový filtr, měli byste co nejdříve navštívit autoservis.

Výměna palivového filtru

Výměna palivového filtru je jedna z běžných údržbových činností, kterou by měl provádět kvalifikovaný mechanik. Pokud se rozhodnete vyměnit filtr sami, musíte být opatrní a dodržovat bezpečnostní pravidla. Palivo je hořlavé a nebezpečné, takže je třeba pracovat v dobře větraném prostoru, daleko od zdrojů tepla nebo jisker. Také je třeba používat ochranné rukavice a brýle.

Postup výměny filtru se liší podle typu a modelu auta. Vřele doporučujeme se podívat do manuálu, případně na internet. Obecně platí, že je třeba dodržet tyto kroky:

- odpojit akumulátor;

- odpojit palivové potrubí od filtru;

- uvolnit upevňovací šrouby nebo svorky filtru;

- vyjmout starý filtr a vyhodit ho;

- nainstalovat nový filtr a zajistit ho;

- připojit palivové potrubí k filtru;

- připojit akumulátor;

- spustit motor a zkontrolovat, zda není žádný únik paliva.

Pokud si nejste jisti, jak správně vyměnit filtr, raději to nechte na odbornících.

Palivový filtr je důležitou součástí vašeho auta, která má vliv na jeho výkon a spolehlivost. Proto byste měli věnovat pozornost jeho stavu a pravidelně ho měnit. Pokud potřebujete poradit nebo pomoci s výměnou filtru, obraťte se na nás.