Jaká je optimální teplota motorového oleje?

Jaká je optimální teplota motorového oleje?

Motorový olej je nezbytný pro správnou funkci vašeho auta. Jaká je ale ideální teplota oleje v motoru při provozu? A proč na ní záleží? Čtete více ☝

Jaká je optimální provozní teplota oleje v motoru?

Každé auto se spalovacím motorem potřebuje ke správné činnosti motorový olej. To ví nejspíš úplně každý, kdo se kolem auta někdy mihl. Ne každý motor ale funguje stejně a jeho hladký chod závisí i na teplotě oleje v motoru. Jaká teplota je tedy ideální?

Může špatná teplota oleje způsobit škody na vašem autě? A proč je studený olej více nebezpečný než přehřátý? V tomto článku se vše dozvíte – čtěte dále!

Proč na teplotě oleje záleží?

Motorový olej je mazivo, které je vyvinuté přesně pro podmínky spalovacího motoru. Slouží k promazání celého motoru tak, aby všechny součástky pracovaly jak mají a bez nadměrného tření, které by mohlo způsobit škody formou vysokého opotřebení a zadření motoru.
Teplota oleje v motoru ovlivňuje jeho viskozitu. Správná viskozita oleji umožňuje dobře pokrýt a mazat všechny části motoru. Pokud je olej moc hustý, nedostane se tam, kam má. Naopak, pokud je moc řídký, sníží se tloušťka mazacího filmu a mohlo by se stát, že některé komponenty nebudou dostatečně promazané.

Jaká je optimální provozní teplota motorového oleje?

Pokud má motor správnou provozní teplotu, čidlo teploty oleje by mělo ukazovat něco málo přes 100 °C. Této teploty olej samozřejmě dosáhne po nějakém čase jízdy, kdy se rozehřeje i motor. U benzínového motoru se jedná o rozmezí mezi 110-125 °C, u naftového auta je rozmezí cca o 15 °C nižší.

Co se stane, když je teplota moc nízká?

Čím nižší je teplota oleje v motoru, tím je zároveň olej hustší. To je vcelku jednoduchá fyzika. Hustší olej je viskóznější a  hůře a pomaleji proniká do všech součástí motoru. Proto řidiči mívají problém nastartovat v zimě, kdy jsou teploty pod nulou. A ze stejného důvodu studený motor špatně reaguje na prudké sešlápnutí plynu.
Studený olej ale neznamená jen zhoršené reologické (tokové) vlastnosti. Teplota oleje nad 100 °C je důležitá i proto, že umožňuje odpařování odpadových produktů ze spalování paliva, jako jsou síra a voda. U aut, která jsou používaná pouze na krátké pojezdy po městě, může být dlouhodobě problém dosáhnout dostačující teploty motoru. Nahromaděné nečistoty, které neměly šanci se odpařit, inter-reagují a mohou přispívat ke tvorbě kalů a tzv.sludgů, které pak vytvářejí v oleji shluky a zhoršují filtraci.

Co když je teplota moc vysoká?

Obecně se dá říct, že příliš chladný olej nadělá více škody než „horký“ olej. Pokud vám budík teploty oleje ukazuje něco přes 120 °C, jste stále v dobré zóně.
Problém ale nastává ve chvíli, kdy kvůli příliš vysoké teplotě začne olej degradovat neboli lépe česky řečeno – přepalovat se. V takovém případě záleží na typu oleje, který v autě máte. Část vozidel bude ve svém motoru mít klasický minerální motorový olej. Ten začíná degradovat při teplotě přibližně 135 °C a při hodnotách nad 150 °C už je degradace rychlá a téměř nezvratná.
Lépe jsou na tom oleje plně syntetické s dále tzv. vylepšenou termo-oxidační stabilitou. Takové oleje pak vydrží i mezní teploty okolo 230-240 °C.
Naše doporučení je tedy používat kvalitní motorové oleje dle doporučení výrobce motoru, dodržovat výměnný interval oleje s tendencí raději měnit olej pravidelně s kvalitním olejovým filtrem.

Na co myslet při výběru motorového oleje?

Výrobce vašeho auta poskytuje informace o tom, jaký olej se do jeho motoru hodí nejvíce. Tuto informaci respektujte a řiďte se jí. Při výběru motorového oleje vám však poradíme i u nás v Inter Cars, kde jsme specialisty v tomto oboru a můžeme tak diskutovat od jednoduchých po nejtěžší aplikace chlazení a mazání závodního režimu.

S novými znalostmi o specifikách motorového oleje se teď můžete o svého pojízdného miláčka starat lépe a jednodušeji!