Kladky s tlumičem od NTN SNR

Kladky s tlumičem od NTN SNR

Kladky s tlumičem

Spalovací pístové motory jsou v dnešní době hlavním zdrojem pohonu mechanických vozidel. Navzdory své popularitě nejsou dokonalé a designéři používají stále pokročilejší technologie ke zlepšení jejich výkonu. Mezi jejich nevýhody patří vibrace a změny točivého momentu motoru způsobené změnami jeho otáček, které jsou zase výsledkem cyklického spalování probíhajícího v každém z válců. Změny točivého momentu způsobují torzní vibrace klikového hřídele. U typických spalovacích motorů je výkon odebírán z obou stran – na jedné straně je přenášen na kola vozidla přes spojku a na druhé straně na pomocné systémy. K tomu potřebujeme řemenice a hnací řemeny. Existují různé typy kladek:

Pevné kladky, stále se používají v mnoha provedeních.

  • Jsou instalovány na konci klikového hřídele, ale netlumí torzní vibrace.
  • Přiměje pomocný hnací řemen přenášet tyto vibrace, což způsobuje jeho rychlejší opotřebení.

Řemenice s jedním tlumičem,

se používají v benzínových i naftových motorech

  • Tlumí pnutí vznikající na klikovém hřídeli a zvyšují odolnost prvků motoru
  • Tyto kladky se skládají ze tří částí – 2 kovových částí z litiny nebo hliníku a pružného kroužku, který je spojuje.

Řemenice s dvojitým tlumičem vibrací,

instalované v dieselových motorech.

  • Tyto kladky tlumí nízkofrekvenční vibrace systémem dvou elastických vložek.
    Zabraňuje poškození prvků motoru.
  • Jsou vyrobeny pomocí vysoce pokročilé technologie a skládají se ze 7 nebo 8 kovových a 2 elastických (tlumících) částí.

Řemenice motoru "Stop & Start".

  • Tato řemenice, kromě klopení, musí projít mnoha cykly startování motoru.
  • Díky tomu je její design velmi vyspělý.

Torzní vibrace pomocného pohonu mohou způsobit nekontrolované vibrace řemene a rychlejší opotřebení prvků, které s ním pracují. Čím delší je pás a čím větší počet prvků, tím rychleji se opotřebovávají. Mnoho výrobců proto začalo používat řemenice klikového hřídele s tlumiči vibrací. U takových řemenic je montážní náboj a část pracující s řemenem spojena elastomerem, který částečně tlumí vibrace. Taková řemenice je ovládací prvek a postupně se opotřebovává s rostoucím počtem najetých kilometrů. Jakákoli nedbalost zde může způsobit poruchu znemožňující další jízdu (např. přetržení řemene, oddělení kola) nebo dokonce způsobit vážné poškození motoru. Pak je klíčové pokusit se co nejdříve odhalit případné poruchy.

Měli byste zkontrolovat řemenové kolo, když z něj uslyšíte nějaké podivné zvuky, když se vyskytne problém s řemenem (třepání, prasknutí, prokluzování kol) a když je odmontováno (např. při výměně rozvodového řemene) nebo každý 60 000 km. Měli byste věnovat zvláštní pozornost:

  • Otoku elastického kroužku např. prostřednictvím kontaktu s olejem
  • Praskliny nebo drážky v elastickém kroužku
  • Deformace elastického kroužku.
  • Praskliny na náboji nebo vnějším (vodicím) kole
  • Oddělení segmentů kol
  • Přítomnost úlomků pružné části kola na pásu

Je důležité sledovat kolo, když je motor v chodu. Pokud se hnací část příliš pohybuje nebo „bije“, jak se říká, může to znamenat poruchu. U některých modelů mohou být kovové piliny objevující se v blízkosti řemenu ventilátoru příznakem poruchy. Kromě toho, abyste mohli zkontrolovat, zda tlumič funguje správně, měli byste provést dynamickou kontrolu kola. 

 

Při výměně řemenice byste měli analyzovat, zda poškození nebylo způsobeno nějakou jinou poruchou. Nejprve byste se měli ujistit, že jednosměrná spojka alternátoru není poškozena. Pokud se zasekne, zvýší se vibrace řemene a může dojít k rychlejšímu opotřebení řemenice. Dalším prvkem, který ovlivňuje délku životnosti řemenice, je stav napínače klínového řemene, zejména pokud má hydraulický vibrační tlumič. Mělo by být zřejmé, že v okamžiku, kdy si všimnete poruchy řemenice, měli byste ji vyměnit.

NTN-SNR nabízí široký sortiment kladek pro většinu vozidel dostupných na našem trhu.

Tyto produkty jsou v kvalitě OE a umožňují vám plně obnovit funkčnost systému klínových řemenů. Tato kvalita je velmi důležitá, protože levná a nekvalitní náhrada, i když vypadá stejně jako originální díl, nemusí mít správné tlumicí vlastnosti. Některé produkty, které lze na trhu najít, jsou velmi nízké kvality. Někdy je obtížné je vidět, ale jejich design a kvalita mohou způsobit poruchu systému.

Když porovnáme průsečíky původního a náhradního dílu, jasně vidíme, že struktura pružného prvku je zcela odlišná.

Totéž platí pro kovové prvky.

Někteří výrobci popisují svá „elastická“ pásová kola jako „nezničitelná“, protože fungují, jako by se skládala z jednoho prvku, ale to je chybná konstrukce a ovlivňuje spolehlivost motoru.

Pečlivě vybraný výrobek by měl být instalován podle doporučení výrobce, zejména pokud jde o utahovací momenty. V mnoha případech se také doporučuje vyměnit montážní šroub. Dodržování těchto postupů a analýza příčin poruch, jak je uvedeno výše, umožní další bezproblémový provoz vozidla.