Rozhovor s Jiřím Mrkývkou

Rozhovor s Jiřím Mrkývkou

Včera k nám na návštěvu zavítal motocyklový závodník Jiří Mrkývka. Trochu jsme ho pro vás vyzpovídali!

Jiří Mrkývka

  • 21 let
  • Závodí od 11 let (minibiky)
  • Studuje VŠ

 

Jak jste se dostal k závodění na motorce a jak dlouho jezdíte?

K závodění mě přivedl táta, i když trochu oklikou. Původně jsem začínal s fotbalem. Hrál jsem jej 6 let, ale později mě to přestalo bavit. Impulsem k vyzkoušení motorky byl závod minibiků v roce 2010, na kterém jsem se byl podívat. A definitivně ve mně dozrálo, že bych chtěl závody také zkusit. Svou roli sehrálo i to, že táta na motorkách závodil. Musím ale říct, že mě k tomu nikdy netlačil. Na druhou stranu, i díky němu jsem měl k závodům vždy blízko, jak jsem s ním po závodech jezdil a vyrůstal jsem v tom. Letos je to vlastně teprve 11 let od mého prvního závodu!

 

Který okruh máte nejraději a proč? A který naopak rád nemáte?

Těžko říct. Mých oblíbených okruhů je víc. Třeba chorvatská Rieka, krásná trať mezi skalami. Navíc nyní je tam nový povrch a trať je prostě parádní. Nebo i Most, který mám hodně rád. Paradoxně se mi moc nelíbí domácí Brno.

 

Na kterém okruhu byste si přál závodit?

I z tátova povídání, kdy s mistrovstvím světa superbiku (WSBK) objel vlastně celý svět, se mi hodně líbí Philip Island v Austrálii nebo americká Laguna Seca a chtěl bych si jízdu na těchto tratích někdy vyzkoušet. Ale tak je to určitě pro většinu motorkářů! :-) Ještě bych přidal i Misano, které se mi hrozně líbí.

 

Proč jste si na počátku vaší kariéry vybral přilby SHARK?

Můj táta závodil vždy s helmou Shark, takže by se dalo říct, že je to rodinná tradice. :-) Ale i bez toho, helma Shark mi vždy skvěle sedne. V neposlední řadě hraje roli i tempo inovací, např. Shark je první značka, která vybavila helmy aerodynamickým spojlerem. Inovace se pak přenáší i na běžné, nezávodní řady. A také chválím i celkový design helem!

 

Přibližte nám alespoň trochu kategorii závodů, které jezdíte a závodní techniku. Např. co je na motorce sériového, co lze na motorce nastavovat a co ne, závodní okruhy, počet závodů, …

Letos se budeme účastnit německého mezinárodního šampionátu IDM. V rámci tohoto seriálu pojedeme kategorii Supersport 600. Motorka je Yamaha R6 s obsahem 599 ccm, vybavená závodní elektronikou, nízkým těsněním pod hlavou a jiným výfukem, větším chladičem a závodním podvozkem. Naopak např. brzdový systém nebo zbytek motoru je sériový. Samozřejmě motorka nemá světla, držák na SPZ ani stojánek. Palivo používáme běžný 100 oktanový benzín.

V rámci šampionátů se závodí např. i v ČR na okruhu v Mostě. Prim hrají samozřejmě německé tratě, z těch známějších třeba Sachsenring, Oschersleben, Nürburgirng, Lausitsring nebo Hockenhaim. Dále se jede belgický Zolder, holandský Assen nebo rakouský RedBull Ring. Samozřejmě to je ideální stav, kvůli Covidu může být vše jinak.

V průběhu víkendu se jedou 2 závody. Závodní víkend začíná čtvrtečními technickými a administrativními přejímkami, v pátek jsou volné tréninky, v sobotu pak kvalifikace a první závod. V neděli je jen krátký trénink a druhý závod.

 

Jak velký je váš tým?

Máme takový rodinný tým, 3x Jiří Mrkývka. :-) Mechanik je můj táta. Máme dodávku přestavěnou na obytňák a v ní si vezeme vlastně vše. V dodávce je i vestavěná „garáž“ kde je zaparkovaná motorka. Už to ale přestává stačit, takže zvažujeme pořízení vleku.

 

Jaká je na závodech atmosféra? Je to spíš kamarádské prostředí, nebo je tam rivalita?

Abych řekl pravdu, dříve jsem to moc nevnímal. Byli jsme parta kluků a prostě si to užívali. Ale s rostoucím věkem je tam určitě i větší rivalita. Kamarádství jde stranou, je to více a více o falešnosti a závisti. I zde se projevuje, že peníze kazí charakter. Rozhodně nejde říct, že bych český paddock nějak vyhledával, kamarádská atmosféra je prostě pryč.